Det gröna, kärnhus och stjälkar

Några dagar i månaden jobbar jag ute på händelö på DSV med ett gäng sköna brudar. Till mellanmål brukar jag alltid ha med mig bl.a. en gigantisk persika som jag köper på bondens marknad. En vanlig dag på DSV, öppnade jag av ren vana persikohöljet runtom dens kärna, efter jag ätit upp köttet. Inuti ligger nämligen en liten mandel. Detta lärde Lucia mig när jag var i Marbella förra sommaren. Tjejerna på DSV undrade vad i hela friden jag höll på med, vilket fick tankarna in på andra matvanor som väldigt få delar med mig mig veterligen. Snälla säg att jag är normal, och någon mer gör som jag?
  • Jag tar aldrig bort det gröna på jordgubbar
  • Jag tar aldrig bort det yttersta på gurkändarna
  • Jag tar aldrig bort den gröna ploppen på körsbärstomater
  • Jag äter alltid kärnhuset i äpplen och päron
  • Jag äter alltid hela kiwin. Ja, med skal
  • Jag tar (nästan) aldrig bort det yttersta i änden på morötter 
  • Jag använder blomkålsblasten till samma användsområde som vitkål. För att det är typ vitkål?
  • Jag äter alltid upp citronen, som då ofta är tänkt att vara dekoration. Men den hör ju liksom till maträtten, som ska ner i min mage. So let the poor citron and maträtt be together if they nu are ment to be, såattsäga. Jag ser det som en god gärning med andra ord. 
Vissa av er kanske tänker nu "Jo men det där var ju inte så farligt. Hon är nog normal den där Antonia". Då ber jag dig att sluta läsa NU, UTAN att påbörja nästa stycke. 

Folk burkar påpeka främst denna kärnhus-grejen. Själv tycker jag kanske att mitt citronbeteende är mest stötande på listan, om något. Eftersom jag är en sån skojig tjej brukar jag berätta som svar på tal för äppelanklagelserna, min uträkning om hur jag kommer spara 10-tusentals kronor på att ha ett äppelträd ständigt växandes i lilla flickemagen. Samma sak med en jordgubbsplantering, gurkplantering, tomatodling, kiwiplantage(?), citronträd osv. Med andra ord: skulle jag stoppa fingrarna i halsen skulle jag kunna servera oändligt med ljuvliga fruktsallader. Snacka om miljövänligt och närodlat. 

Kommentarer
Postat av: Matilda

Det är du och jag lillan, du och jag. Även om du fått mig att ta detta till helt nya vyer..

2013-09-17 @ 20:41:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0