Ge barn ett bättre liv genom svält och kalorikännedom

Det är ett oavbrutet tjatande om denna 5:2 dieten. De flesta jag pratat med är liksom jag, emot "dieten" eller rättare sagt livsstilen. För er som på något sätt lyckats missa 5:2 dieten (Först och främst: GRATTIS), går den ut på att 5 dagar i veckan äta precis som "vanligt" i kombination med att äta max 500-600 kcal om dagen, två dagar i veckan. Vid en diet tänker jag mig en speciell kosthållning där man väljer vissa livsmedel framför andra. Här väljer du alltså själv dina livsmedel när du väl äter.
 
Jag upprepar det många redan skrivit; att det är inget märkvärdigt med att gå ned i vikt vid ett kaloriunderskott. Varifrån på kroppen (fett eller muskler) denna viktnedgång från 5:2 dieten sätter sprätt är högst oklart mig veterligen? Jag gissar på en kombination av såväl fett som muskler likt vid de flesta viktnedgångar. 
Låt oss säga att ditt kaloriintag per vecka utan periodisk fasta är 17 500 kalorier (2500 kalorier x 7 dagar). Skulle du plötsligt, av någon outgrundlig anledning få för dig att skada dig själv genom 5:2 dieten skulle ditt veckointag bli ca 13500 kalorier. Alltså ett underskott på 4000 kalorier i veckan. UNDERSKOTT. UNDERSKOTT. UNDERSKOTT!!!!! "WOW" tänker vissa, "OJOJOJJOJ NEJNEJNENEJENJ" tänker jag. Det säger sig självt att en viktnedgång är att räkna med. Hurvida viktnedgången kommer från ett sunt utförande eller sker i en sund takt förtäljer inte denna historia. Men du kan ju fråga förslagsvis ditt anus eller kanske någon obegåvad person i din närhet så ska du se att till och med hen kan svara!
 
Och så till argument numero dos. "Det är bevisat att man lever längre". Okej, jag går med på denna. Bara därför jag inte besitter några direkta motargument, och jag är väldigt opåläst på denna front än så länge. Jag accepterar faktumet angående ökad livslängd tills motsatsen är bevisad. Låt oss nu säga att vi lever längre för att vi svälter oss 2 dagar i veckan. Jag har svält mig 7 dagar i veckan en gång i tiden. Jag klarade varken av mitt sociala liv eller skolan. Betyder det att vi får ta siesta 2 dagar i veckan, inklusive helgen? Eller måste vi köra fastnan HELA helgen? Det är ingen barnlek att svälta sig. Och på tala om barn. Ska även barn göra detta för att det är så hälsosamt? I vilken ålder ska man börja svälta sina barn isåfall? Hur ska man förklara för sin 1,5 åriga dotter att hon bara får äta x antal kalorier denna underbara svält-tisdag, så hon får allt ta och härta ned sig med morotspurén!!!! 
 
Jag behöver egentligen inga retoriska grepp med barn och medkänslor om min ätstörning för att få er att förstå. Vi alla lärde oss tidigt frågan om kvalité eller kvantitet. Jag var en av dom som störde mig så in åt i djävulshålet åt alla i skolan som kunde få MVG på ett arbete så kort som 1 A4, medan jag skrev ca 30.000 A4 och få VG-. Jag förstod det hela i praktiken väldigt sent. Vill vi verkligen leva i 150 år genom att vi svält oss 15 600 dagar av 54 750, 28,4 % av våra liv. Frågan är om dessa resterande 71,6 % av våra liv blir så kvalitativa som önskat om man fastar all annan tid. 
 
Den absolut ända gången jag skulle kunna förespråka detta argument är om en person vore svårt sjuk och ligger i koma. Hen börjar avlida sakta med säkert, men ett botemedel mot hens sjukdom är på väg men inte riktigt där ännu. Vi testar periodisk fasta för att personen ska få en chans att leva lite längre och eventuellt bli botad för att SEDAN rata 5:2 dieten i närmaste djävulshål. 
 
Har ni något mer förslag? 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0