Hälsa är känsligt

I all min ivrighet formulerade jag ihop ett dåligt formulerat inlägg i förrgår. Jag tyckte mina slutsatser var så självklara och ville gärna dela med mig. Men de fina och välmenade slutsatserna hjälpte inte att det var författade av dåliga exempel och klumpiga formuleringar. Jag fick kommenterar som bekräftade det. Kommentarerna fick mig in på tankarna om att hälsa är väldigt känsligt. Begreppet hälsa är både känsligt men också väldigt förvirrat för många. 
 
 
Det är svårt att veta vad hälsa är när vi dagligen blir matade med instagram och fitnessbilder där det står texter som "strong is the new skinny" när tjejen på bilden är uppenbart underviktig. Däremot ska jag erkänna att jag älskar citatet. Det är konkret och övertygande på något sätt. MEN, måste en ha definierade muskler för att se stark ut? Räcker det inte bara att känna sig stark? Vi blir matade av en bild av hur hälsa ser ut, istället för att hur det ska kännas. Redan där blir det fel. Hälsa kan inte synas, liksom inte heller ohälsa. Tidningsomslag för tidningar som förespråkar god hälsa genom många bra (men minst lika många mindre bra) tips och artiklar. De publicerar även bilder på mestadels osunda eller överretucherade kroppar. Jag ser även en hel del tidningar som aldrig verkar publicera bilder som är svårt att bli påverkad av negativt av enligt min känsla. Exempelvis friskispressen (tror jag den heter?). Där finns sunda texter, roliga tester som är nyttiga att veta. Istället för ett test av vilken kvarg som ger minst kalorier, visar de t.ex. oftare ett test om vilka löparskor som skonar din kropp bäst. I deras övningsexempel är det alltid en kvinna/man med en helt "vanlig" kroppsform och typ. Kroppen ser äkta ut. 
 
Däremot kan en ibland ana ohälsa genom en människas utseende. Både i stort och smått kan en lägga märke till brister, sjukdomar eller psykisk ohälsa genom kroppshållning och sättet att röra sig. Livlöst hår, svaga naglar, dålig lyster i hyn och sänkt blick är vanliga tecken på ohälsa. Å andra sidan kan en människa som passar in på denna beskrivning vara världens lyckligaste människa lika gärna. Ni skulle sett mig efter 13 dagars studentfirande ;)
 
 
Hälsa är ett så förvirrat begrepp, samtidigt som det är allmänt vedertaget att vilja uppnå det. När wn genom tidningar och media får en konkret bild av hur hälsa ser ut, kan många inte tillåta sig att erkänna sig hälsosamma eftersom de inte råkar passa in på det stereotypiska utseendet av hälsa. På bilder visas oftast antingen extremt vältränade personer, otroligt retuscherade bilder eller elitidrottare. Många elitidrottare har ett överviktigt BMI på grund av deras höga vikt, som kommer främst från muskler. Alltså, om en nu skulle uppnåt utseendet som samhällsbilden accepterar av hälsa, skulle personen ändå uppnåt ohälsa enligt BMI. Det är ett himla vägande, mätande och fifflande för att passa in inom visssa ramar. Men det går inte att uppfylla allt samtidigt. På ett sätt hatar jag alla dessa allmänna rekomendationer kring vikt och matintag, BMI och RDI. Men sen gäller det också att verkligen förstå vad det är som sägs, vad det betyder. Allmäna rekommendationer. I mina öron är en rekommendation något som inte alls är tvunget att följas. 
 
God hälsa är väldigt viktigt att faktiskt ha, för alla. Men jag tror inte man ska ta sin hälsa på allt för stort allvar (om den inte är akut dålig), om det nu bara är en helt vanligt god hälsa som eftersträvas. Om man försöker pressa sig själv på ett sätt som stressar en psykiskt, är det förgäves. Den fysysiska hälsan kan aldrig bli fulländad om inte det psykiska är, och tvärtom. Man måste arbeta aktivt med båda bitarna för att det ska klaffa. Hur ofta hör man inte om gym-freaks som tappar sitt sociala liv? Så fort en har tappat den lustfyllda, glädjefyllda längtan efter hälsa, har hela den mentala biten av hälsa tappats. Det är svårt att mäta hälsa. Den egna hälsan kan bara mätas genom jämförelser, med sig själv, genom minnen; hur det kändes förra gången. Och hur en vill att det ska kännas nästa gång.
 
Detta är bilder jag hittat genom diverse artiklar som författar om ökad hälsa.
Det är så ironiskt på många olika sätt. Den enda av dessa personerna som faktiskt ler på bilderna är Yana Yatskovskaya när hon häller sprit på sina bröst, vad det nu skulle vara för hälsosamt med det. 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0