Vrida och vända på sig

Jag läser som nämnt innan, Entrepenörsskap på distans. En av de första uppgifterna vi fick var att skriva upp 30 saker rakt upp och ned som vi verkligen, verkligen ville göra, ha, eller vara. Utan att värdera eller resonera skulle listan skrivas ned. Med andra ord, skulle jag exempelvis vilja vara en drake, öppna ett krukmakeri eller lära mig spela harpa skulle jag skriva det på min lista. Det var tvunget att vara väldigt konkret och därmed uppnåbart. Uppgiften var oerhört svår för mig i början. Inte förrän jag faktiskt kom till Lillsved så släppte det, och då rasslade det verkligen till i önskelistan. När jag verkligen accepterade att INTE resonera innan jag satte upp punkten på min lista, då kom alla viljorna som hade legat i mitt undermedvetna. Jag tror det ligger mycket förträngt där, som hen automatiskt förtränger i det undermedvetna av olika anledningar.
 
Det var jättekul att kunna konkretisera mina viljor och drömmar så jag kan börja jobba mot dom. Men allt med tiden har viljorna tyngt ned mig. Listan får mig att inse snarare allt jag inte är än allt jag kan bli. Följande argument kan låta kaxigt. Men det handlar om inställning och se syftet till varför man raddade upp dessa 30 saker. INTE för att jag skulle bli ledsen eller vara tvungen att ändra mig. För jag duger som jag är, men jag kan bli en bättre version av mig själv. Nu skriver jag i "jag-form", men detta gäller alla människor i hela universum. Detta inlägg är väldigt tvetydigt eftersom jag förespråkar en helt annan inställning än vad jag själv råkar utföra. Människan är i ständig förändring, vare sig hen vill eller inte. Men efter allt jag varit med om har jag funnit den insikten att självmedvetenhet är den främsta förutsättningen för att utveckla sig i rätt riktning.
 
 
Så, varför stå framför spegeln och kritsera? Sluta nyp i magen och klappa den snällt istället. Du kan fortfarande vara snäll mot dig själv även om du är i process mot någonting annat än vad du är just nu. Det värsta som skulle kunna hända (om du nu aldrig någonsin når ditt mål,) är att du vart lycklig i onödan och har hittat ett sätt att ändå gilla läget. Jag tror att den grundliga anledningen till alla mål är längtan efter någon form av lycka eller större vinst. Så, med denna inställningen är du alltid en vinnare. Vinnare över knarkidealet, dina dumma inre röster, eller alla dina motgångar. 
 
Jag säger inte att inställningen kommer göra oss odödliga eller bota några sjukdomar eller världsproblem. Ibland blir man drabbad av livet, som jag hörde i morse på nyhetsmorgon. Och jag tror det stämmer. Men inställningen kan få ut oss den lätta vägen genom endel saker, och kanske till och med rädda oss från vissa. 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0